Lechosław Chalecki Biznes BNI

Jak łatwiej podejmować trafne decyzje i zwiększać efektywność swojej firmy?

Jako lider na co dzień borykasz się z podejmowaniem różnych decyzji. Czasami pewnie masz wątpliwości, czy są one właściwe i jak wyglądałby Twój biznes, jeśli podejmowałbyś inne decyzje. Z mojego doświadczenia wynika, że znacznie łatwiej będzie Ci dokonać wyboru, gdy spełnisz cztery poniższe kryteria:

Zaangażuj swoją społeczność

Będąc liderem możesz zaangażować swój zespół, a także swoich klientów do tego, by pomogli Ci podjąć decyzję. Gdy np. zastanawiasz się nad nowym produktem, pokaż go w różnych odsłonach i daj rynkowi zadecydować. Zyskujesz dzięki temu nie tylko szczerą opinię, ale też coś więcej – wcześniej informujesz o swojej inicjatywie, pokazujesz nowość – masz dodatkową promocję. Ja tak zrobiłem z moją książką – zapytałem na Facebooku, jaki podtytuł lepiej będzie pasował do dodruku. Moja społeczność mi podpowiedziała i wiedziałem, jaką podjąć decyzję. Jeżeli i Ty zastanawiasz się, jakiego wyboru chcesz dokonać – odnośnie wystroju biura, nowej usługi, modyfikacji produktu – to spokojnie możesz iść w tym kierunku.
Święto Wszystkich Świętych pokazuje nam bardzo wyraźnie – nie ma ludzi niezastąpionych. Te wszystkie osoby, dla których teraz zapalamy znicze – ktoś ich wcześniej czy później zastąpił.

Dlaczego o tym mówię? Ponieważ warto pomyśleć o tym, aby przygotować innych ludzi do tego, aby mogli wykonywać nasze zadania. I teraz uwaga – nauczyć w dużo większym stopniu niż my to potrafimy. Bądźmy swoistymi mistrzami, którzy będą przerośnięci przez swoich uczniów. To naprawdę jest dobry sposób myślenia i dobry kierunek, ponieważ gdyby mistrzowi nie przerastali swoich mistrzów, nie byłoby rozwoju cywilizacji, nie doszlibyśmy do etapu powszechnej informacji, jaką mamy w tej chwili. Nie obawiajmy się więc, że przyjdzie ktoś, kto nas zastąpi. Pojawiają się nowe możliwości, nowe zawody, coraz to nowe potrzeby na rynku. Ja osobiście wychodzę z takiego założenia, że wolę być osobą która przygotowała setki, a nawet tysiące ludzi do pewnej pracy, niż być jedną osobą, która jest niezastąpiona. Kochani jesteśmy „zastępowalni” i z całą pewnością ktoś nas wcześniej czy później zastąpi. Aby to zrobił godnie i dobrze, lepiej mieć w to jakiś wkład, przekazując innym swoje kompetencje i wiedzę, ucząc innych ludzi, wprowadzając ich na wyższy poziom.

Lepiej z błędem zacząć, niż perfekcyjnie zwlekać

To stwierdzenie pomogło mi zbudować mój biznes. Bardzo często jesteśmy przekonani, że aby wprowadzić nowy produkt, musi być on perfekcyjny. Szlifujemy go miesiącami i potem okazuje się, że konkurencja nas wyprzedziła. Świetnym przykładem może być Canon, który miał propozycję wejścia w technologię cyfrową, ale uznał, że jeszcze jest za wcześnie, dopracuje produkt i dopiero później pokaże go rynkowi. Gdyby postąpił inaczej, to najprawdopodobniej byłby teraz liderem, a zamiast tego przepadł, trzymając się technologii analogowej. Jeżeli masz swój produkt gotowy w jakichś 40%, podejmij decyzję, wprowadź go na rynek i zapytaj klientów, czy to odpowiednie rozwiązanie. Oni podpowiedzą Ci też, co można poprawić.

Określ swoje wartości

Podczas podejmowania decyzji najczęściej mamy problem z brakiem asertywności. Nie możemy zrozumieć, dlaczego coś jest dla nas istotne, albo przyjmujemy wszystko, co niekoniecznie jest dla nas dobre. Dlatego korzystne jest ustalenie systemu wartości (kryteriów), w oparciu o który będzie Ci łatwiej odmawiać i na coś się decydować. Niech zainspiruje Cię przykład mojej klientki, właścicielki piekarni, która zauważyła, że w jej zespole relacje stoją na bardzo niskim poziomie. Okazało się, że dwie osoby psują atmosferę pracy i demobilizują pozostałych pracowników. Podpowiedziałem jej, by odnalazła swoją nadrzędną wartość życiową – stwierdziła, że jest to szacunek do samej siebie. Przemyślała, czy będzie większy, jeśli ich zatrzyma, czy jeśli ich zwolni. Postanowiła im podziękować. Okazało się, że w firmie oczyściła się atmosfera, a cały zespół się mocniej zaangażował. Nie było też problemu ze znalezieniem zastępstwa.

Określ wartości firmy

Twój zespół również musi podejmować decyzje – jaką propozycję handlową wysłać klientowi, jakich grafik użyć w prezentacji produktów, komu odmówić, a co akceptować. W takiej sytuacji wszyscy powinni być świadomi wartości, jakie są nadrzędne w firmie. W przypadku Szkoły Inspiracji są to: wiarygodność, empatia i logika. W oparciu o te wartości, ja i mój zespół, rozważamy co jest najlepszym wyborem. Zadajemy sobie dzięki temu odpowiednie pytania: „Czy zdjęcie, którego użyję w materiałach promocyjnych, buduje naszą wiarygodność?”. „Czy taki tekst jest empatyczny?”. Ustalenie wartości bardzo mocno ułatwia też zarządzanie zespołem – jeśli ktoś popełni błąd, to nie trzeba mu tego wytykać, wystarczy zapytać – „Czy to było logiczne?”.

 

Jestem przekonany, że po wprowadzeniu tych podpowiedzi w życie, będzie Ci znacznie łatwiej zarządzać Twoim biznesem. Być może już stosujesz je intuicyjnie, a teraz znając te wskazówki, upewniasz się, że postępujesz właściwie. Życzę Ci, by ta wiedza przełożyła się na poprawę efektywności Twojej firmy.

Trzymajcie się zdrowo,

Lechosław Chalecki

Lechosław Chalecki Biznes BNI