Będąc liderem możesz zaangażować swój zespół, a także swoich klientów do tego, by pomogli Ci podjąć decyzję. Gdy np. zastanawiasz się nad nowym produktem, pokaż go w różnych odsłonach i daj rynkowi zadecydować. Zyskujesz dzięki temu nie tylko szczerą opinię, ale też coś więcej – wcześniej informujesz o swojej inicjatywie, pokazujesz nowość – masz dodatkową promocję. Ja tak zrobiłem z moją książką – zapytałem na Facebooku, jaki podtytuł lepiej będzie pasował do dodruku. Moja społeczność mi podpowiedziała i wiedziałem, jaką podjąć decyzję. Jeżeli i Ty zastanawiasz się, jakiego wyboru chcesz dokonać – odnośnie wystroju biura, nowej usługi, modyfikacji produktu – to spokojnie możesz iść w tym kierunku.
Święto Wszystkich Świętych pokazuje nam bardzo wyraźnie – nie ma ludzi niezastąpionych. Te wszystkie osoby, dla których teraz zapalamy znicze – ktoś ich wcześniej czy później zastąpił.
Dlaczego o tym mówię? Ponieważ warto pomyśleć o tym, aby przygotować innych ludzi do tego, aby mogli wykonywać nasze zadania. I teraz uwaga – nauczyć w dużo większym stopniu niż my to potrafimy. Bądźmy swoistymi mistrzami, którzy będą przerośnięci przez swoich uczniów. To naprawdę jest dobry sposób myślenia i dobry kierunek, ponieważ gdyby mistrzowi nie przerastali swoich mistrzów, nie byłoby rozwoju cywilizacji, nie doszlibyśmy do etapu powszechnej informacji, jaką mamy w tej chwili. Nie obawiajmy się więc, że przyjdzie ktoś, kto nas zastąpi. Pojawiają się nowe możliwości, nowe zawody, coraz to nowe potrzeby na rynku. Ja osobiście wychodzę z takiego założenia, że wolę być osobą która przygotowała setki, a nawet tysiące ludzi do pewnej pracy, niż być jedną osobą, która jest niezastąpiona. Kochani jesteśmy „zastępowalni” i z całą pewnością ktoś nas wcześniej czy później zastąpi. Aby to zrobił godnie i dobrze, lepiej mieć w to jakiś wkład, przekazując innym swoje kompetencje i wiedzę, ucząc innych ludzi, wprowadzając ich na wyższy poziom.
Twój zespół również musi podejmować decyzje – jaką propozycję handlową wysłać klientowi, jakich grafik użyć w prezentacji produktów, komu odmówić, a co akceptować. W takiej sytuacji wszyscy powinni być świadomi wartości, jakie są nadrzędne w firmie. W przypadku Szkoły Inspiracji są to: wiarygodność, empatia i logika. W oparciu o te wartości, ja i mój zespół, rozważamy co jest najlepszym wyborem. Zadajemy sobie dzięki temu odpowiednie pytania: „Czy zdjęcie, którego użyję w materiałach promocyjnych, buduje naszą wiarygodność?”. „Czy taki tekst jest empatyczny?”. Ustalenie wartości bardzo mocno ułatwia też zarządzanie zespołem – jeśli ktoś popełni błąd, to nie trzeba mu tego wytykać, wystarczy zapytać – „Czy to było logiczne?”.
Jestem przekonany, że po wprowadzeniu tych podpowiedzi w życie, będzie Ci znacznie łatwiej zarządzać Twoim biznesem. Być może już stosujesz je intuicyjnie, a teraz znając te wskazówki, upewniasz się, że postępujesz właściwie. Życzę Ci, by ta wiedza przełożyła się na poprawę efektywności Twojej firmy.
Trzymajcie się zdrowo,
Lechosław Chalecki
Cytat miesiąca
Aby zapalić kogokolwiek do działania
i aktywności samemu trzeba płonąć.
Lechosław Chalecki